Beelddenkonderzoek bij kinderen

Heb je wel eens van beelddenkonderzoek bij kinderen gehoord? Veel beelddenken bij kinderen kan betekenen dat zij zich op een andere manier ontwikkelen. Dit kan tot problemen bij het leren leiden. Door middel van beelddenkonderzoek wordt de denkwijze en intelligentie van je kind beter begrepen. Die resultaten kunnen we vervolgens gebruiken om je kind te helpen beter te kunnen leren.

Wat is beelddenken?

Iedereen is van kind af aan al een beelddenker. Als we net geboren zijn beheersen we taal natuurlijk nog niet, waardoor we automatisch beeldend gaan denken. Tijdens je ontwikkeling pik je gaandeweg meer en meer woorden op en ontwikkel je je taalgevoel. Daardoor gaat je manier van denken ook over in taal. Zodra je vervolgens ongeveer 4 jaar oud bent ontwikkelen je hersenen een leersysteem, waarbij deze ofwel visueel kan zijn (het beelddenken) ofwel verbaal (het taaldenken).

Mensen die taaldenken kunnen daarmee vaak heel probleemoplossend en analytisch te werk gaan. Taal speelt bij het oplossen van problemen namelijk een belangrijke rol. Voor beelddenkers is dit anders. Beelddenkers kijken hoe iets gedaan wordt, leggen relaties, zien verbanden.

Wat is beelddenkonderzoek?

Beelddenkonderzoek is individueel onderzoek waarbij achterhaald wordt of je kind meer visueel of verbaal denkt. Daarvoor maken wij (de organisatie Leren en Groeien) gebruik van diverse methodes, waaronder het Wereldspel. Dat is een non-verbaal onderzoeksinstrument waarmee we kunnen onderzoek hoe een kind denkt. De uitkomst van het onderzoek kunnen we vervolgens gebruiken om trainingen en adviezen te geven die je kind kunnen helpen beter te leren.

Meer weten? Neem dan contact op

Wil je meer weten over beelddenkonderzoek bij kinderen en de diensten die Leren en Groeien aanbiedt? Neem dan gerust contact met ons op. Je kunt ons telefonisch bereiken via 06 144 460 16 of 06 249 754 59, of een bericht sturen via het online contactformulier dat je op de website kunt vinden.